Kreatív pszichológia

a szemléletváltó módszer

Hogyan tegyük magunkat boldogtalanná? Íme hat jól bevált módszer!

puzzle-1415247_1920.jpgSokat beszélünk, írunk és gondolkodunk a boldogságról, miközben a boldogtalanság kérdését méltatlanul elhanyagoljuk. Vannak helyzetek, amikor egyszerűen és természetesen tudunk boldogtalanok lenni.  Az esetek jó részében azonban a saját közreműködésünkre is szükség van ezen állapot kialakításához és fenntartásához. Íme hat – jól bevált, profik által fejlesztett – módszer  boldogtalanságra, melyekkel pszichológusként a leggyakrabban találkozom:

  1. Automatikus negatív gondolatok

Az automatikus negatív gondolatok, ahogy a nevük is elárulja, bizonyos helyzetekben egyszerűen csak megjelennek a fejünkben. Ráadásul nemcsak megjelennek, hanem elemi erővel veszik át a hatalmat gondolataink és érzelmeink felett. Tehetünk ellenük, de ha szabad utat adunk nekik – sőt dagonyázunk bennünk - akkor bizonyosan megalapozzák a boldogtalanságunkat.

 Ezek a gondolatok sokszor a múltunkból erednek, olyat is találhatunk köztük, ami szinte „családi hagyományként” is értelmezhető. A klasszikusok közé tartozik az:

  • „Úgysem fog sikerülni.”
  • „Most már késő változtatni…”
  • „A férfiak/nők már csak ilyenek”
  1. Múltban ragadva

Múltunkat több, különböző módon is felhasználhatjuk arra, hogy aláaknázzuk jelenünket. A régmúlt – ami lehet a gyermekkor, a fiatalság, vagy akár a tavalyi év – nosztalgikus megszépítése kiváló lehetőséget jelent a jelen ellenpontozására: „akkor milyen jó volt, most meg...”.  De természetesen a múltban átélt traumák feldolgozásának és elengedésének képtelensége is alkalmas lehet a boldogtalanság tartóssá tételéhez.

A másik – igen gyakori és nagyon hatékony - módszer a közelmúlt eseményein való rágódás. A kérődzés szó persze találóbb, hisz a már megemésztett – vélt, vagy valós – sérelem, hiba előrángatásáról van szó, ami aduászként bármely boldogságra alkalmas pillanatban előhúzható ütőkártya.

  1. „Mi lesz, ha…”

Nemcsak a múlt, a jövő is remek lehetőségeket rejt. A boldogtalanság megalapozásához nem is kell több, mint felvázolni pár kétségbeejtő alternatívát a jövőre vonatkozóan. Ezen lehetőségek végiggondolása persze nem egy tudatos jövőkép tervezés része, melyben fontos a kockázatelemzés. Nem, ezek a hirtelen ránk törő szorongások: „Mi lesz, ha..”  A „ha” után többnyire olyan eseményeket képzelünk, amelyek nagy valószínűséggel soha nem következnek be, vagy az adott pillanatban gond nélkül kezelhetőek, felnagyítva és démonizálva azonban rendkívül hatásosak tudnak lenni. Ez a sok kis „ha” tökéletesen alkalmas arra, hogy még véletlenül se érezzük jól magunkat, akkor sem, ha az a „ha” soha nem következik be.

  1. Játszmázzunk!

A játszmák tárháza végtelenül széles, így mindenki kedvére választhat olyat, ami a szívének kedves és kellőképpen elősegít a boldogtalanságát. A mély és tartós játszmák egészen pusztító erejűek lehetnek, de már egészen egyszerű kérdezéstechnikával is komoly eredményeket érhetünk el:

-„Miért? A másik nem tetszik?”  (ha két ajándékot adunk valakinek és csak az egyiket dicséri meg)

-„Nem ízlett? Ugye rosszul sikerült?” (ha a vendég nem kér még egy adag ételt)

  1. „Bezzegmások”

Egyszerű, ennek ellenére jól használható technika, ha összehasonlítjuk magunkat másokkal. Elsősorban persze olyanokkal, akiket önmagunknál sikeresebbnek, okosabbnak, vagy éppen jobb szülőnek tartunk.  Az sem okozhat problémát, ha az összehasonlítást felszínes, vagy hamis információk alapján végezzük el, vagy egyszerűen csak torzítjuk a „statisztikát”, azaz kiválasztunk egy-egy jellemzőt, amelyben valaki más valóban jobb nálunk.

  1. Hógolyó effektus

A hógolyó effektus alkalmas arra, hogy bebizonyítsuk, milyen szerencsétlenek és alkalmatlanok vagyunk mindenre. Ez a módszer tökéletes a boldogtalanságunk előállításához. Mi kell hozzá? Vegyünk pár egymástól független problémát, gyúrjunk belőle egy hatalmas „problémahógolyót”. Az egymástól független problémák külön-külön kezelhetőek lennének, de így természetesen kezelhetetlenné, sőt elviselhetetlenné teszik helyzetünket, majd annak rendje és módja szerint maguk alá temetnek.

A fenti hat módszer természetesen kedvünk szerint kombinálható és így hatásuk is fokozható.  Aki azonban mégsem szeretne tartós boldogtalanságra berendezkedni, az akár le is mondhat egyik-másik technikáról. Következő írásaimban sorra veszem a fenti hat módszer jellegzetességeit és azt is, hogyan lehet megválni tőlük egyedül – tudatosság és pár egyszerű gyakorlat segítségével – és hol van az a határ, ahol érdemes szakember segítségét kérni. 

Kovács Szilvia, tanácsadó szakpszichológus
Köszönöm szépen az együttműködést és a lektorálást Nagy Ildikónak!
people-314481_1280_1.jpg

Kreatív pszichológiai tanácsadás - kiút a pánikszobából

A bejegyzés trackback címe:

http://kreativpszichologia.blog.hu/api/trackback/id/tr578663930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Szalay Miklós 2016.04.30. 13:45:28

Akit érdekel, itt talál pár filozofikus írást a boldogságról. Nem arról szólnak, hogy hogyan legyünk boldogok, hanem, hogy egyáltalán miért vagyunk képesek rá, hogyan keressük, és milyen korlátai vannak:

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid044

(A felső sorokat nézzétek a kép tetején. Az írások doc és pdf formátumban tölthetők le. Ezek egyébként egy nagyobb mű darabjai, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)

odamondó 2016.05.01. 08:06:23

Azt a pontot is beírhattad volna, hogy a tökéletes boldogtalanná válás útja a folyamatos boldogság hajszolás.

rozsomák 2016.06.04. 15:40:29

@Szalay Miklós:
Szia, drágám...
Létezik még olyan blog, ahova nem spammelted be a kommentedben eme nagyszerű lapodat ?
És van valami eredménye ? (Olvasottság, visszajelzés, férjülkérés stb ?)

Janos Mohacsi 2016.07.08. 23:46:00

@odamondó: Na igen. A boldogsag egy relativ fogalom. Asszem Brad Pitt interjuban(aki elmeletileg boldog kellene legyen-nem rszletezem miert)voltvaz, hogy az emberelet hullamvolgyek es hegyek sorozata. A boldogsag nem elerendo/elerheto,hanem csak ugy jon es csak ugy elmegy.

Dr. Nagy László 2016.08.21. 23:08:42

Mindegyik jellemző rám! De uralom (vagy úgy hiszem). És működik. Így is! :-)

rozsomák 2016.08.22. 10:24:14

Azért az nem semmi, hogy pár hónap elteltével, mindössze a dátumot javítva , megjelenik betűről betűre mégegyszer ugyanaz a cikk.

És milyen érdekes, hogy bár augusztus 21 a dátum, a kommentek már több hónaposak..

kvadrillio 2016.08.22. 13:38:25

Sarka Kata úszott a boldogságban a hétvégén
ma 09:55

Sarka Kata
esküvő
boldogság
szerelem

Kata ragyogott a boldogságtól / Fotó: RAS Archívum
Kata ragyogott a boldogságtól / Fotó: RAS Archívum
106
4
Blikk

Felejthetetlen élményben volt része Sarka Katának a hétvégén. Hajdú Péter neje legjobb barátnőjének esküvőjén ragyogott fehér ruhájában.

ÉS...KI...ÉS MENNYIÉRT AJNÁROZZA EZT A NAGYORRÚ ZSIDÓ PICSÁT ?????:o)

kvadrillio 2016.08.22. 13:41:22

@kvadrillio: HA AZ UTCÁN VÉGIGMÉSZ, 600 EZER SOKKAL SZEBB MAGYAR LÁNY LÁTSZ, ENNÉL A "CELEBKURVÁNÁL" ! ÉS EZT Ő IS NAGYON JÓL TUDJA ! KI ÉS MENNYIÉRT AJNÁROZZA ŐT ??? ÉS TOLJA EZEKET A KIÉLT KURVÁKAT A BECSÜLETES, KIVÁLÓ ESZTÉTIKAI ÉRZÉKKEL RENDELKEZŐ INTERNETOLVASÓK SZEME ELÉ ?????

jandera 2016.08.22. 14:12:33

@kvadrillio: Hogyan lehetsz boldogtalan? Olvasd kvadrillio hozzászólásait!
Függetlenül attól, hogy trágár, undorító trágya jön ki a száján , IGAZA VAN.

Kovács Szilvia

img_3347_kor_1.JPG

 

Tanácsadó szakpszichológus

A kreatív pszichológia blog szerzője

Kreatív pszichológia

afb_gestalt_9_1.jpg

Pszichológia máshogyan: alkossunk, játszunk,

ismerjük meg önmagunkat és a világot egy más szemszögből..kreatívan

Facebook oldaldoboz