5 ok, amiért a fogyókúrák kudarcra vannak ítélve!

remove-2538643_1920.jpgA csodadiéták fél éven túli sikeressége 5% alatt van. Ami ennél is rosszabb hír, hogy azok közül, akik fogyókúra címen élettani kísérletet folytatnak a saját testükön 2-3 év alatt akár 2-3 kilóval is nehezebbé válhatnak! Mindezek ellenére a mai napig folyamatosan nő a már iparágnak számító fogyókúra üzlet: tabletták, porok, könyvek és módszerek sokasága jelenik meg nap, mint nap. Nem csoda, hisz a gazdaságilag fejlett társdalomban az elhízás soha nem tapasztalt méreteket ölt! Ha ennyi pénzt, időt és energiát fordít emberek sokasága a fogyókúrára, akkor miért ne látszik az eredmény?

  1. Attól, hogy csak kalapácsunk van, nem lesz mindenből szög!

Az elhízás hátterében álló okok igencsak sokfélék lehetnek: az étkezéssel kapcsolatos családi és kulturális szokások, genetikai tényezők, betegségek, hormonális hatások, életmóddal összefüggő tényezők mind vezethetnek túlsúly kialakulásához és fennmaradásához. Annak ellenére, hogy az elhízás egydimenziósnak látszik - amit leegyszerűsítve BMI indexre lehet konvertálni – a helyzet a valóságban sokkal összetettebb. Erre a komplex és sokféle okra nehéz találni egyetlen módszert, ami mindenkinek segíteni fog (láthatóan nem is sikerül)! Ráadásul a fogyókúrás módszerek az egyik legfontosabb okozó és fenntartó tényezőt tökéletesen figyelmen kívül hagyják: az érzelmek és pszichés tényezők szerepét!

bread-1841087_1920.jpg

  1. Beszélhetünk diétáról, de a testünk azt hallja ÉHEZÉS!

A fogyókúrák többsége a korábbinál lényegesen alacsonyabb kalória bevitelt ír elő. Természetesen a kevesebb kalória egy ideig valóban testsúlycsökkenéshez vezet, bármilyen ideológia legyen a diéta mögé állítva. Egy ideig! Ami utána következik az pontosan kiszámítható: enyhébb esetben csak a visszatérés a régi étkezési szokásokhoz, amelyek az súlyfelesleghez vezettek, rosszabb esetben önjutalmazásként a korábbinál is több, vagy kalóriadúsabb étel elfogyasztására kerül sor. Ha mindez nem lenne elég, még a testünk - egyébként nagyon is ésszerű - működése is elősegíti a leadott kilók gyors visszatérését (megfejelve néhány plusz kilóval). A fogyókúrát a testünk - aki nincs tisztában az aktuális szépségideálokkal - éhezésként kódolja és felkészül az újabb ínséges időre, ezért elkezd felhalmozó, raktározó üzemmódban működni, azaz növeli zsírtartalékokat! 

  1. Még egy adag káposztalevest?

A fogyókúrás módszerek a kalóriák korlátozása helyett,vagy mellett a fogyasztható ételek körét is erősen szűkítik. Ráadásul nem a kelbimbó főzeléket tiltja a legtöbb diéta, hanem az általában kedvelt ételek kerülnek tiltólistára! A szervezetünknek, de a lelkünknek is szüksége van a változatosságra, ha evésről van szó. Még ha a kedvenc ételét kellene ennie kizárólagosan egy hétig, vélhetően a 3. nap már rá sem bírna nézni. Aki a fogyasztható ételek körét drasztikusan szűkítő diétát választ még akkor is „éhezik”, ha elegendő kalóriát fogyaszt!

  1. Meddig viselhető az elviselhetetlen?

Nem elég, hogy a testünk, de a lelkünk is az ellenállók táborát erősíti fogyókúra kérdésben! A klasszikus – korlátozáson alapuló diéta – a legtöbb ember számára önsanyargatást és lemondást jelent. Kellő elszántsággal és komoly motivációval egy ideig be lehet tartani szabályokat, de ez folyamatos figyelmet és hősies küzdelmet jelent. Ez a küzdelem időt és energiát von el a mindennapi életünkből, gyengíti a pszichés immunrendszerünket. Leegyszerűsítve: egy szigorú diéta fizkiai és mentális síkon egyaránt komoly stresszt jelent! Jellemzően a fogyókúrák egy nagyobb megterhelő életesemény, stressz hatására tarthatatlanná válnak és gyorsan a feledés homályában végzik (néhány plussz kilót és sérült önértékelést hagyva maguk mögött). Bizonyosan van olyan ember, aki 3-6 hónapig kitartóan és egyenletesen tud figyelmet és energiát szentelni a fogyókúra projektnek, de azt hiszem ők a ritka kivételt jelentik. Ráadásul további nehezítő tényezők is színesítik az összképet. A távoli jövőben megjelenő jutalom (a vágyott testsúly elérése) reménye igen nehezen tartja féken a kézzel fogható és azonnal meg, pontosabban bekapható jutalom iránt vágyat.

  1. Kísértések úton, útfélen…

Sem a testünk, sem a lelkünk nem örül a fogyókúrának nevezett tiltólistának, de a környezetünk sem nagyon támogatja ezt a kísérletet. Bekötött szemmel, orrunkat befogva könnyebb lenne, de bárhová nézünk csábító látványok fogadnak, jóindulatú kínálások (a kedvencedet sütöttem), vagy szemrehányó megjegyzések (nem ízlik, amit főztem?) kísérnek ezen az úton. Az pedig már csak – stílusosan – hab a tortán, hogy a tiltott dolgok mindig vonzóbbak, és már azok az ételek is csábítást jelentenek ezekben az „ínséges” időkben, amit régebben eszünkbe sem jutott volna elfogyasztani. 

A fenti listában csak néhány fontosabb okot gyűjtöttem össze, amelyek talán kicsit érthetőbbé teszik, miért nem jelent a fogyókúra megoldást a testsúly problémára. Ezzel korántsem szeretnék senkit lebeszélni arról, hogy tegyen az egészséges testsúly eléréséért, csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a rosszul megválasztott módszer egy idő után szinte már maga generálja a problémát. Amit pszichológusként még veszélyesebbnek tartok, hogy minden sikertelen fogyókúra rombolja az önértékelést. Az akaratgyengeség, a tehetetlenség érzése pedig olyan területek sérülését is okozhatja, melyeknek alapvetően semmi közük a testsúlyhoz! Mindezek után jogosan merül fel a kérdés: miért adhatóak el újra és újra a fogyókúrás módszerek? A választ a linkra kattintva olvashatod!

Kovács Szilvia, tanácsadó szakpszichológus

A bejegyzés trackback címe:

https://kreativpszichologia.blog.hu/api/trackback/id/tr2212929521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köldök_szösz 2017.10.08. 11:02:25

Akinek ilyen ízléstelenül ocsmány vörös körmei vannak az meg is érdemli hogy ne sikerüljön a a fogyója.
Amúgy meg nem tudunk az életmódunkon mindent megváltoztatni. Dolgozni pl.: muszáj és ott általában nem lehet órákig kényelmesen meg faszán ebédelgetni meg ilyenek arról nem is beszélve hogy akinek nincs túl sok pénze alapból az egészségtelen, tiszta cukor és/vagy szénhidrát kajákat tudja csak megvenni. A genetikára ki sem térek.

Midnight Run 2017.10.08. 11:16:02

@Köldök_szösz: Ez suerintem nem igaz. Egy kilo alma nem több 200-300 forintnál, a burgonya szintén egészséges, de még sorolhatnám az olcsó és minőségi lustát.

Nem az igénnyel van még gond.

moonlight777 2017.10.08. 11:27:18

@Midnight Run:

Ez baromság, az alma soha nem fogja tudni helyettesíteni a krumplit, almától simán csak éhes maradsz, felkopik.az állad.... nem beszélve arról, sokan nem tudnak sok gyümölcsöt enni, mert túl sok savat csinál és az nem jó.

Serivor 2017.10.08. 11:31:20

Ha jól értem, eljutottunk odáig, hogy lefogyni lehetetlen. Mégis vannak emberek, akiknek sikerült. Azokkal mi van?

Dorinda41 2017.10.08. 11:55:12

@Serivor: Azok egész életükben sanyargatják magukat. Én vagyok rá az élő példa. Meg tudom tartani a súlyomat, de soha nem eszem olyat és annyit, amit igazán szeretnék. Mozgok föl-le a bulémia és az anorexia között. Lásd még balett-táncosok, modellek. Ráadásul igen sok pénzbe kerül olyanokat enni,a mi azért viszonylag ehető hosszú távon és elég tápértéket, vitamint tartalmaz. Lásd halak, tengeri herkentyűk, csirkemell, friss zöldségek. A fagyasztottat nem szabad enni. Nem tudom miért, de azokban több a szénhidrát. Aki itt előttem holmi almát és krumplit emlegetett, az életében nem látott igazi súlytartó, vagy súlyvesztő diétát. Egyik sem engedélyezett élelmiszer ezekben.

Valóság nevű unokahúgotok 2017.10.08. 12:22:10

Aha!

Azért ne feledkezzünk meg az energia-megmaradás elvéről: csak akkor hízol, ha többet zabálsz, mint amennyi energia a napi szükségletedet fedezné. Lehet itt pofázni "genetikai hajlamról", de ez nevetséges: semmiféle gének nem írják felül az energia-megmaradás elvét.

A kövérek mind gyenge jellemek - és a szerző őket támogatja ("a diéta önkínzás és úgyse eredményes!"), önfelmentést ad nekik, ezzel segítve őket az önpusztító zabálásba. Idéz egy ki tudja, honnan vett "statisztikát", hogy "a diéta" (miféle diéta pontosan, hogyan ellenőrzik a betartását, stb?) fél éven túli sikeressége 5% alatti (ami tényszerűen nem igaz!) - de olyan statisztikákat bezzeg nem idéz, amelyek azt bizonyítják, hogy már csekély túlsúly is drasztikusan megnöveli az anyagcsere- és keringési betegségek kockázatát, a súlyos egészségkárosodást és a korai halált...

Gratulálok a szerző "szakmai megalapozottságának" és "lelkiismeretének"!:-)

Zephyrous 2017.10.08. 12:38:15

@Midnight Run: Alma egészséges, mert gyümölcs, de egyáltalán nem diétás a gyümölcscukor miatt + egyeseknél a savtartalma gyomorégést okozhat. A burgonya főleg nem diétás (pláne olajban sütve vagy lisztbe forgatva), mivel magas a keményítőtartalma és gi-je.

Kreatív pszichológia 2017.10.08. 13:38:50

@Valóság nevű unokahúgotok: Tisztelt Hozzászóló! Közel sem gondolom, hogy nem lehet lefogyni, sőt! Azt azonban nem gondolom, hogy a túlsúllyal küzdők gyenge jellemek lennének! Meggyőződésem ugyanakkor, hogy a tartós fogyás nem koplalással érhető el, hanem tartós étel és életmódváltással, illetve sok esetben a pszichés tényezők megértésével és változtatásával!

Attilajukkaja 2017.10.08. 14:56:28

@Midnight Run:
"Egy kilo alma nem több 200-300 forintnál, a burgonya szintén egészséges"
Az az alma olyan is! Nem túl finom.
A burgonya meg csupa keményítő. Egészséges, de baromi hizlaló.

Midnight Run 2017.10.08. 16:03:16

@Attilajukkaja: Pont a burgonyáról olvastam, hogy szinte minden aminosavat tartalmaz, ami kell. Gyerekkoromban zsíroskenyér lilahagymán, bablevesen, krumplistésztán, főzelékeken meg idénygyümölcsökön és zöldségeken nőttem fel. Húst heti 1x ettünk. A diatetikus barátom szerint ez zeljesen rendben lévő diéta.
Ezek nem drága ételek. Persze erőfeszítést és időt is kell áldozni erre, többet, mint egy chipeszacskó és egy doboz kóla felbontására.

Attilajukkaja 2017.10.08. 16:16:32

@Midnight Run:
" Pont a burgonyáról olvastam, hogy szinte minden aminosavat tartalmaz, ami kell. "
Én is azt írtam, hogy egészséges, de attól még nem való fogyókúrázósoknak. Egy gyorsan lebomló szénhidrátbomba.

"Gyerekkoromban zsíroskenyér lilahagymán, bablevesen, krumplistésztán, főzelékeken meg idénygyümölcsökön és zöldségeken nőttem fel. Húst heti 1x ettünk. A diatetikus barátom szerint ez zeljesen rendben lévő diéta. "
Egy fejlődésben levő szervezetnek sem feltétlenül ideális étrend, de egy fogyókúrát folytatónak nagyon nem az! Itt pedig róluk van szó.

Midnight Run 2017.10.08. 17:04:24

@Attilajukkaja: Na várjál, szerintem pont ugyanaz kell annak, aki fogyni akar és annak is, aki egészségesen a súlyát szeretné megőrizni.

Nekem egyszer sikerült egy év alatt tudatosan 9 kilót leadni. Egyrészt kivágtam az étrendemből a feles kalóriás ételeket és italokat (0 alkohol,0 süti,0 cukros lötty, 0 fehér liszt).

A fennmaradóból meg tudatosan kevesebbet ettem, odafigyeltem, hogy napi 200-300 kalóriával kevesebbet egyek, mint amennyit felhasználok, miközben vitaminokból, ásványi anyagokból legyen megfelelő mennyiség. Meg persze sport, mert azért napi 1800 kcal, ami az ülő munka mellett felhasználtam, igen karcsú. Sporttal akár egy ezressel is többet ettem, mondjuk másfél óra bringa után.

Attilajukkaja 2017.10.08. 19:10:41

@Midnight Run:
"Na várjál, szerintem pont ugyanaz kell annak, aki fogyni akar és annak is, aki egészségesen a súlyát szeretné megőrizni."
Várok, de nem értek veled egyet. Sok túlsúlyos ember a túlzott fehér kenyér, krumpli, rizs fogyasztása miatt hízik el. Jobban tennék, ha az alacsonyabb glikémiás indexű zöldségeket, liszteket fogyasztanák.

"Nekem egyszer sikerült egy év alatt tudatosan 9 kilót leadni. Egyrészt kivágtam az étrendemből a feles kalóriás ételeket és italokat (0 alkohol,0 süti,0 cukros lötty, 0 fehér liszt). "
Gratulálok, .. és lehet, hogy ugyanarról beszélünk. :o)

"A fennmaradóból meg tudatosan kevesebbet ettem, odafigyeltem, hogy napi 200-300 kalóriával kevesebbet egyek, mint amennyit felhasználok, miközben vitaminokból, ásványi anyagokból legyen megfelelő mennyiség. Meg persze sport, mert azért napi 1800 kcal, ami az ülő munka mellett felhasználtam, igen karcsú. Sporttal akár egy ezressel is többet ettem, mondjuk másfél óra bringa után."
Szerintem nagyon okosan fogyóztál. Nyilván nem a gyermekkorodban megszokott zsíros kenyérrel és krumplis tésztával fogytál ennyit. Gondolom, babalevest sem ettél túl sokat.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.10.08. 19:18:43

@Dorinda41: Furcsa mert én a fogyókúrám úgy kezdtem, hogy vettem egy mélyhűtőt és teleraktam hallal. Azóta lement 10 kg.

Dorinda41 2017.10.08. 19:47:59

@flash.gordon: És azóta csak halat eszel. Nem unod? 1 évig lehet bármit bírni, de egy életen át, az nehéz. Ahogy visszatérsz a normális étrendre, ami nemcsak hal, zöldség, sovány hús kombó , mindenféle cukor és liszt nélkül, ezt azonnal vissza is szeded. Bárki, aki itt leírta, hogy ő mekkora ász, mert lám ő is le tudott fogyni (átmenetileg), lemondott egy csomó mindenről (amit ha nem tart be egész életében, semmit sem ért), az étkezések élvezetéről, az idejének jó részét elviszi olyan sportolás, amit már egy év után utál. Itt mindannyian leírták, hogy mennyi mindenről mondtak le, hogy lefogyjanak. Szóval nekem itt ne vetítsen senki, hogy a kövérség csak lustaságból ered. Egy frászt. Vagy ilyen az alkatod, vagy egész életedben diétázol és sportolsz, mint a hülye, ha sovány akarsz maradni. Valakinek megy ez, valakinek nem. Most a sovány a divat. Tele van a világ étkezési zavaros emberrel, az ilyenek miatt, mint akik ide írnak és osztják az észt. Én legalább tudom magamról, hogy az vagyok. De nem ítélek el senkit, mert nem az én utamat járja. Tiszteletem a blog írójának, hogy végre ki merte mondani az igazságot. Mert sajnos igaza van. Tudomásul kell venni, hogy a diéták, legyenek bármilyenek, csak akkor hatnak, ha egész életeden keresztül betartod. Erre pedig kevés ember képes. Kb. az, az 5%, akiről írt a blogger.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.10.08. 20:20:06

@Dorinda41: Hát ööö pár félreértést tisztáznom kell. Te azt írtad, hogy mélyhűtött kaját nem lehet enni. Szerintem lehet. Azt nem írtam, hogy csak halat eszem de sok van benne. De 'hal' van körülbelül tucat fajta elkészítési módja két tucat? Diétázom-e? Nem. Nézeteim szerint a diéta szó már önmagában zsákutca. Én akkor diétázom ha hasmenésem van pl. Ergo: Korlátozott ideig tartó szükséges rossz. Én is az életmódváltás szót használom. Sportolni sem sportolok hacsak napi 10e lépést nem nevezzünk annak.

Hogy a kövérség alkati dolog lenne azt nem tudom. De azt, hogy a magyar a világ 3. legelhízottabb nemzete az Usa és Mexikó után az szerintem nem alkati dolog.

Egyébként 102 napja csinálom. Ha akarod megnézheted mit ettem ebben az időben és miről "mondtam le". (Most így hirtelen a Chips jut eszembe) Online elérhető.

Belzebubo 2017.10.08. 21:56:46

@Dorinda41: pedig nem alkat, szerencse, vagy gének kérdése a nem sovány, hanem egészséges testalkat, ami nem divat kérdése, hanem az egészséges életé. Továbbá inkább sporttal töltöm az idômet, mint különféle túlsúlyból adódó betegségek miatti orvoshoz járással. De hát ki higy szereti a szabadidejét tölteni :-) Szóval az elhízás - szerintem is - emberi gyengeség, mondjuk ki: lustaság kérdése. Én Ausztriában élek már jó ideje, itt szinte mindenki biciklizik, gyalogol, túrázik, de alig látni elhízott embert. Pedig a sört is szeretik :-)

Midnight Run 2017.10.08. 22:24:18

@Attilajukkaja: a bab GI indexe 28, tehát elég alacsony. Ergo egy tál bableves laktak, de sokáig el is telít, főleg ha bab és zöldség van benne.
A krumplistészta sem rossz szerintem, meg a zsíros kenyér sem. Nyilván a fogyáshoz a szénhidrátot kell visszavenni, mondjuk elég fél zsíroskenyér és persze vékonyan. De máskülönben ezek nem rossz ételek, ha megfelelő az alapanyag.

Ready2 2017.10.09. 07:20:11

Egyaltalan nem olyan bonyolult. Tessek heti haromszor vegyesen sulyzos es aerob edzest csinalni, kiszamolni az alap kaloria szuksegletet es a napi bevitelt annal 2-300kaloriaval kevesebben tartani (de ezt tartani, nem ala menni), valamint megemelni aranyaiban a feherjebevitelt a szenhidrat rovasara. Ennyi. Igy nem kerul a szervezet ehezesi fazisba, nem veszit feleslegesen izomtomeget es felgyorsitja az anyagcseret. Emellett meg erdemes vitamint es asvanyi anyagokat potolni meg inni naponta kb 2liter vizet (nem mast) es csokolom. Ha vki nagyon turelmetlen lehet probalkozni hiit cardioval (google.com), de enelkul is lehet. A lenyeg, hogy ezt kovetni kell honapokon, esetleg eveken at. Nem fog egyik naprol a masikra menni. (Viszont igyis osszehasonlithatatlanul gyorsabban, mint ahany ev alatt feljott a sulyfelesleg)

Merlegen merni hetente egyszer, mindig ugyanabban az idopontban, lehetoleg reggel, reggeli dolog utan.

igazi hős 2017.10.09. 08:47:01

@moonlight777: Mit értesz "helyettesítés" alatt. Én simán megszoktam, hogy ha egyáltalán vacsorázom, vacsorára nincs kenyér, hanem szalámi helyett valami madár és kenyér helyett savanyúság (uborka vagy csalamádé). Fele annyi szénhidrát, töredék zsír azonos tömegben/térfogatban.

Attilajukkaja 2017.10.09. 13:55:43

@Midnight Run:
"a bab GI indexe 28, tehát elég alacsony. Ergo egy tál bableves laktak, de sokáig el is telít, főleg ha bab és zöldség van benne."
Ez igaz, de túlságosan kalóriadús. Semmiképp nem ajánlanám fogyózóknak.
Én sok zöldséggel főzöm (a lencsét is), mert nálunk inzulin rezisztencia miatt fontos a GI és GL (össz-szénhidrát tartalom). Ja, és csülköt sem főzök bele. :o)

"A krumplistészta sem rossz szerintem, meg a zsíros kenyér sem. Nyilván a fogyáshoz a szénhidrátot kell visszavenni, mondjuk elég fél zsíroskenyér és persze vékonyan."
De akkor éhes marad az ember. Ezért nem ajánlanám az ilyen csupa magas GI-vel és GL-elrendelkező kajákat olyannak, akinek gondja van a szénhidrátokkal. A fogyózók is ebbe a kategóriába esnek.

"De máskülönben ezek nem rossz ételek, ha megfelelő az alapanyag."
Máskülönben nagyon finomak. :o)

Attilajukkaja 2017.10.09. 13:59:19

@Robiekin:
"Nem akarok fogyni"
:o))))
Egyem a szívedet! :o)
Viccet félretéve, tényleg feleslegesen sok szénhidrátot nyomunk magunkba. Főleg a finomított verzióktól óvnék mindenkit, aki nem bányában dolgozik napi 10 órákat.

Kovács Szilvia

img_3347_kor.JPG

 

Tanácsadó szakpszichológus

A kreatív pszichológia blog szerzője

Web:http://www.elegjoanya.hu/

Kreatív pszichológia

afb_gestalt_9_1.jpg

Pszichológia máshogyan: alkossunk, játszunk,

ismerjük meg önmagunkat és a világot egy más szemszögből..kreatívan

Facebook oldaldoboz